Kategorier
Bretur Jotunheimen Topptur

På Norges tak med svigerfar

Marianne mente det var på høy tid å ta med sin far Geir Wahlstrøm på Norges tak, Galdhøpiggen (2468,8 moh.). Jeg var selvsagt enig, og vi tok turen nordover fredag 8. august 2014, med første stopp Lom, hvor vi overnattet i en campinghytte på Nordal Turistsenter.

Ikke bare er Galdhøpiggen fastland-Norges høyeste fjell – ikke medregnet det norske bilandet Dronning Mauds Land hvor Jøkulkyrkja på 3148 moh. er det høyeste – men også Nord-Europa og Skandinavias høyeste fjell.

Vi dro tidlig fra Lom med kurs mot Juvasshytta. Allerede før klokken ni, var vi på vei innover Juvflye med retning Styggebrean og Galdhøpiggen. Vi hadde et godt forsprang på de kommersielle breførerne og var i vårt eget tau over Styggebrean litt over klokken 10.00. En time senere var vi på andre siden og begynte oppstigningen på den steinete ryggen mot Galdhøpiggen.

Været var upåklagelig med sol og blå himmel. Vi var blant de aller første som entret toppen denne lørdagen, men skulle snart få selskap. Mye selskap. Etter en lang og god pause på toppen beveget vi oss nedover igjen. Da formelig krydde det av folk.

Vi kom oss gjennom folkemengden, ned igjen på breen og over uten dramatikk. Nærmere klokken 16.00 kunne vi sette oss i bilen igjen og kjøre tilbake til Bærum, hvor svigermor Ellinor hadde tatt godt vare på våre to døtre.

Av Helge Kaasin

Helge Kaasin er utdannet filosof og arbeider som seksjonsleder for Design og brukeropplevelse i NRK.
Han har drevet kaasin.no siden 2000.