Fullrigget Paris pulk

For de av dere som har tenkt på eller allerede har gått til anskaffelse av en Paris pulk på Sportsnett eller andre steder, så kommer det tre tips til klargjøring og modifisering av denne.

Paris pulk
Paris pulk

For de av dere som har tenkt på eller allerede har gått til anskaffelse av en Paris pulk på Sportsnett eller andre steder, så kommer det tre tips til klargjøring og modifisering av denne.

Paris pulk leveres kun som et plastikkskall og man er nødt til å montere stag eller dragtau, samt festestrikker selv. Jeg har valgt dragtau på mine pulker og kommer til å gjennomgå hvordan man monterer slike, samt strikker til festing av bagasje. Pulken har en tendens til å skli sidelengs på hardt fjellføre, så min far Alan Kåsin og jeg har utviklet nedsenkbare finner som lett kan festes på begge sidene av pulken. Jeg gjennomgår hvordan man skal lage disse, samt montering. I tillegg har Hans Jakob Rogstad utviklet en enkel brems som er svært nyttig i lange nedoverkjøringer. Jeg kommer også til å gjennomgå hvordan man lager og bruker denne.

Montering av dragtau og festestrikk

For at dragtauet skal belaste hele pulken og ikke bare fronten har jeg valgt å tre tauet langs hele pulken. Til dette trengs det ett helt 6-8 mm tau på ca 10 m. Bor 12 hull slik som vist på bildene med et 7 eller 9 mm bor alt ettersom hva tykkelsen på tauet er. Flere av disse hullene er allerede stanset ut på pulken. Vent med å tre i tauet til hullene til festestrikken er boret.

Bakdelen av pulken.
Bakdelen av pulken.

Festestrikken, slik jeg har gjort det med to løkker på hver side av pulken, skal være ca. 5 m lang og 5 mm tykk. Bor derfor 12 hull med et 6 mm bor slik bildene viser. Strikker som dette fås kjøpt i metervare i forretninger som selger båtutstyr. Dragtau får man også kjøpt der eller i sportsforretninger som fører klatreutstyr.

Tre i strikken først. Start foran på pulken, ovenfra på bremmen, med midten av strikken og tre deg bakover på pulken. Pass på å sette av litt strikk til hempene, og husk å tre inn kroker i hempene på den ene siden. De krokene jeg valgte får man også kjøpt på båtforretninger. Monter de med åpningen opp, og skjær gjerne av den lille låseleppa, den blir du bare irritert på når vinden hyler og fingrene er kalde. Til slutt tres strikken ut og opp av de siste hullene på pulken. Knyt en knute i enden og forsegl endene ved å varme dem med en fyrstikk.

Tre deretter i tauet. Begynn bakerst under bremmen på pulken med midten av tauet og tre deg fremover, opp og ned. Til sist trer du tauet ut opp gjennom de to predrillede hullene med maljer. I enden av hvert tau festes det en utstyrskarabinkrok med en selvstrammende dobbel fiskeknute eller lignende. Husk å forsegle tauendene med en fyrstikk. Nå er pulken ferdig rigget til bruk.

Til denne jobben trenger du altså:

  • 10 m, 6-8 mm, statisk tau
  • 5 m, 5 mm strikk
  • 2 kroker
  • 2 utstyrskarabinkroker

Antiskrens

Etter mange turer i høyfjellet på hard snø hvor jeg stadig kunne observere at pulken skled sidelengs og kom ut av kontroll med det kjedelige resultatet at den veltet, så bestemte jeg meg for å gjøre noe. Sammen med min far laget jeg noen finner av herdet aluminium som enkelt skulle kunne heises opp og ned på hver side av pulken, og som når de var heist ned skulle kunne motvirke skrensing.

Finne i opptrukket posisjon.
Finne i opptrukket posisjon.
Finne i nedsenket posisjon.
Finne i nedsenket posisjon.

Den første prototypen var en enkel rettvinklet trekant i aluminium med et vertikalt spor i den rettvinklede enden og et hull i den andre. Dette viste seg ikke å fungere så bra. I bruk skled finnene opp og virket dermed ikke etter en stund. I tillegg hemmet den spisse vinkelen der hypotenusen og det korte benet på trekanten møtes (dvs. den vinkelen som går ned i snøen) dragtauet i å kunne skli tilbake under pulken igjen hvis pulken kjørte over det og det havnet bak finnene. Vi oppdaget også at det var viktig å bruke stive aluminiumsplater slik at ikke finnene bøyde seg under bruk.

Dermed ble det laget en forbedret versjon som kan ses av bildene, med hakk som låser finnens posisjon og avrundet vinkel. Malen til disse er å finne som en lenke på siden. Malen er i naturlig størrelse. Bruk bor og fil for å lage hullet og sporet. Det er viktig at sidene i både hullet og sporet er rettvinklet slik at låseskruen (med firkantet krage) sitter riktig og kan skrus til med en vingemutter på innsiden.

Monteringsanvisning for venstre side av pulken.
Monteringsanvisning for venstre side av pulken.
Monteringsanvisning for høyre side av pulken.
Monteringsanvisning for høyre side av pulken.

Bor 6 mm store hull i pulken etter anvisninger fra tegningene over og skru fast finnene slik bildet under viser. Husk å bruke låsemutter foran, det er ikke morsomt å miste en finne langt inne på fjellet. Husk også å etterstramme mutterne i ny og ne. Ikke skru låsemutteren foran altfor hardt til, husk at finnen skal kunne skyves frem og tilbake i sporet.

Deler til montering av finner. Merk at tannskiven skal mellom yttersiden av pulkens skrog og finnen.
Deler til montering av finner. Merk at tannskiven skal mellom yttersiden av pulkens skrog og finnen.

Til denne jobben trenger du altså:

  • Aluminiumsplate, minimum 2,5 mm tykk
  • 4 låseskruer, M6x30
  • 2 vingemuttere, M6
  • 2 låsemuttere, M6
  • 2 tannskiver, M6
  • 4 karosseriskiver, M6

Brems

Ved lengre forflyttning i nedoverbakke har pulk uten faste stag en lei tendens til stadig vekk å suse forbi deg. Dette er plagsomt, ikke minst når pulken er tung og helt definitivt kommer til å velte. Hans Jakob Rogstad fant en fin måte å løse dette på som vi brukte med stort hell på turen Norge på tvers langs polarsirkelen. Den turen var på bare 13 mil, men vi gikk noe sånt som 5000 høydemeter. Da sier det seg selv at det ikke bare var oppoverbakke.

Bremsetau.
Bremsetau.

For å lage en fleksibel brems som det er lett å ta av og på, ta ca. 2 m av et 8-10 mm tau og knyt en selvstrammende knute, for eksempel en dobbel fiskeknute, med løkke i hver ende. Fest en skrukarabinkrok i den ene løkka og en vanlig utstyrskarabinkrok i den andre og stram til. Jeg synes det er kjekt med en skrukarabinkrok, både fordi jeg da er helt sikker på at jeg ikke mister bremsetauet, og fordi det å ha med seg en skrukarabin på tur er meget kjekt. Et billigere alternativ er selvsagt å knyte fast den enden av tauet som ikke skal tas av og på til en av løkkene dragtauet lager på pulken. Bremsen bør festes lengst fremme på pulken.

Når du trenger bremsen løsner du den enden som har en utstyrskarabin på seg, legger bremsetauet foran pulken under dragtauene, og fester karabinkroken på andre siden av pulken. Når pulken begynner å kjøre så vil tauet ligge stabilt under pulken å bremse.

Bremsetauet festet i pulken med en skrukarabinkrok.
Bremsetauet festet i pulken med en skrukarabinkrok.

Til denne jobben trenger du altså:

  • 2 m, 8-10 mm tau (for eksempel gammelt klatretau)
  • 1 skrukarabinkrok
  • 1 utstyrskarabinkrok

Noen tips til

Et tips i nedoverbakke hvis man har to pulker med seg er som følger. Sett pulkene side om side og fest dem til hverandre med to karabinkroker (helst skrukarabinkroker). Legg de to dragtauene som er i midten av de nå fire dragtauene inn på pulkene og fest de to gjenværende dragtauene som vanlig til én person. Nå har du en flåte av pulker som det skal svært mye til for å få til å tippe. Hvis det går for fort så har man jo fortsatt bremsetauene.

Et annet tips for å unngå velt generelt er å være nøye med pakkingen av pulken. Fordel ikke bare vekten jevnt utover pulkens lengde, men fordel også vekten jevnt på begge sider av pulken. Prøv i tillegg å holde pulken lav. Det er verdt å vurdere å ta med to pulker per person hvis man synes den ene blir for høy. Pulkvelt kan virkelig gjøre livet surt i bratt terreng og dyp snø.

Prøv å få tak i et par store bagger eller pakkposer hvor alt kan ligge inni på pulken. Dette er meget praktisk også når teltet er oppe for natten og det meste skal inn i teltet. Bare sleng posen inn og voilà!

Forfatter: Helge Kaasin

Helge Kaasin er utdannet filosof og arbeider som gruppe- og fagleder i Medieutvikling i NRK. Han har drevet kaasin.no siden 2000.

6 kommentarer til «Fullrigget Paris pulk»

  1. Hei Jake, takk for hyggelig tilbakemelding. Finnene stikker minimalt ned, jeg vil tippe maks 5mm, men de kan justeres til å stikke både lenger ned og ikke så langt ned. Finnene er beregnet kun til bruk ved skaresnø, dvs. når ingen deler av pulken naturlig synker ned i snøen, og hvor det er fare for skrensing, f.eks. i kuppert terreng. Det er ikke behov for å benytte finnene på flatt underlag eller der hvor pulken synker ned i snøen. Finnene har selvsagt en viss bremsende effekt, men har vist seg svært nyttige på hardt føre. Lykke til!

  2. hei, takk for tips, gode ideer og veldig bra skrever, men lurer på om de finner er store nok til å styre pulken, hvor mye stikker dem ned i mm under pulken når dem er i ‘nede posisjon’? har tenks å lage sånne og!
    tusen takk på forhånd! hilsen jake

  3. Hei Øyvind, og takk for god tilbakemelding. Jeg har også benyttet meg av muligheten til å koble to pulker sammen, spesielt har jeg gjort det med stort hell nedoverbakke. Faktisk har jeg kunnet kjøre telemark uten at jeg har hatt velt. Og metoden er enkel. Siden min måte å rigge pulken på har tau også langs siden, så tar du bare med deg et par skrukarabiner (eller også vanlige burde fungere) på tur, det er uansett lurt å ha med seg. Når behovet for sammenkobling melder seg så fester du en karabin fremme og en lenger bak. Og vips, så har du to sammenkoblede pulker. Siden jeg har to tau som går frem på hver pulk så har jeg bare koblet begge dragene fra en pulk på samme side. Lykke til!

  4. Hei!
    Flott artikkel om rigging av singel Paris-pulk, men lurer på følgende:
    Ser at noen kitere kjører med 2 stk Paris-pulker ved siden av hverandre, for å redusere antall velt.
    Finnes det gode løsninger for hvordan man best kopler dem sammen sideveis, og rigger drag??
    Øyvind

  5. Hej,
    Tak for fine ideer til pariserpulk. Desværre findes link til målfast tegning af finnen ikke længere. Der ville være skønt at se den, evt. direkte i min mailboks. på forhånd tak
    venlig hilsen Tommy

Legg inn en kommentar