Komplikasjoner i kø

Kongsbreen

En ny, vakker og moderat kald dag rant på Ny-Ålesund. Solen skinte og gradestokken viste -14 grader. Dagens oppgave denne onsdagen var å hente Annes snøskuter samt en treslede og en ekstremslede oppe i passet på Ahlmannfjellet mellom Bardebreen og Sveabreen, ca 50 km unna Ny-Ålesund.

Kongsvegen

Anne ble igjen i Ny-Ålesund mens Endre, Trygve og jeg reiste innover Kongsvegen med en ekstremslede med et par kanner bensin på slep. Planen var å laste Annes skuter på en ekstremslede og kjøre hele stasen til Ny-Ålesund. Vi var allerede forsinket fordi vi ikke hadde fått ut skuteren til Trygve som han låner fra den tysk-franske forskningsstasjonen AWIPEV. Skuteren var ute på tur og ble stående fordi den frøs. Dermed var klokken allerede blitt 1420 før vi reiste ut.

Men været var fint og vi koste oss oppover breene. Vi kom oss over høyeste brepunktet Kongsvegpasset på over 800 høydemeter og ned Sveabreen før vi kom til passet hvor skuteren og sledene stod. Alt stod som vi forlot det dagen før.

Kongsvegen

Vi tippet skuteren til Anne over på siden, gravde ned ekstremsleden et stykke, la et par jerrykanner under bunnpanna på skuteren og vippet den opp på sleden. Det gikk nesten smertefritt, og etter noen runder med strammeband hadde vi skuteren på plass. Dessverre var ikke balansepunktet på sleden helt optimalt, så Endre var litt skeptisk da vi satte den på Trygves skuter som Endre for anledningen skulle kjøre. Trygve tok Endres skuter med en ekstremslede bak, jeg tok den tunge tresleden.

Det bar ned den bratte bakken til breen og oppover mot Kongsvegpasset. Et stykke på vei falt sleden med skuteren av. Den hadde slitt seg fra tilhengerfestet på Trygves skuter. Igjen måtte vi stoppe for en mindre reparasjon. Vi tok da avgjørelsen om å laste av skuteren til Anne og taue den. For å gjøre dette må man fjerne drivremmen.

Selvportrett

Endre satte Annes skuter bak sin egen skuter mens Trygve tok de to ekstremsledene på sin. Heldigvis fant vi en måte å koble de to etter hverandre på. Vi startet opp igjen i dypsnøen mens vinden hylte. Da vi var kommet nesten opp til Kongsvegpasset falt plutselig tresleden av skuteren min. Jeg fikk signalisert til Trygve om at noe var galt og han kom tilbake. Hele tilhengerfestet var blitt revet av skuteren min! Våre ulykker skulle visst ingen ende ta!

Etter en kjapp rådslagning hektet vi tresleden på Trygves skuter og lot ekstremsledene stå igjen og kjørte videre. Vi møtte Endre som bare måtte riste på hodet av alle våre ulykker. Han mente han kunne hekte på de to ekstremsledene bak Annes skuter og som sagt så gjort. Dermed var hele følget slik: Endre foran med Annes skuter på slep som igjen hadde to ekstremsleder på slep; Trygve med tresleden på slep; og jeg uten noen ting bak.

Ny-Ålesund

Nå gikk resten av turen fint og klokken 2030 var vi atter tilbake i Ny-Ålesund. Fortsatt hadde vi reparasjonene igjen og Knut Breivegen – tidligere Kings Bay-ansatt, nå på ferie i Ny-Ålesund – tok på seg jobben uten å mukke. Endre og jeg ble med bort i verkstedet hans hvor vi fikk sveiset på igjen og forsterket tilhengerfestet. Han sveiset også litt på sledekroken til den ene ekstremsleden som nesten var slitt over. Takk til Knut! Annes skuter måtte vente til dagen etter.

Heller ikke denne gangen var vi tidsnok til middag, men mat stod klar til oss da vi endelig kunne sette oss ned for å spise ca klokken 2130. Nok en hektisk dag var over.

Forfatter: Helge Kaasin

Helge Kaasin er utdannet filosof og arbeider som gruppe- og fagleder i Medieutvikling i NRK. Han har drevet kaasin.no siden 2000.

Legg inn en kommentar