Det å holde batteriene til digitale speilreflekskameraer varme på en tur i kaldt vær er en utfordring. Ikke fordi det er mange ulemper med selve oppbevaringen i en eller annen lomme, men fordi veien fra motiv til bilde blir svært lang.
Kameraet skal hentes frem fra sekken eller pulken, batteriet må hales opp av lomma og puttes inn i kameraet, og før man har fått dette i orden er turkameraten eller bjørnen stukket av for lenge siden.
Løsningen på dette er å lage seg en ekstern, kroppsnær batteripakke som med en enkel konnektor kobles til kameraet. Dette er selvsagt ikke så enkelt som det høres ut som, men her er oppskriften.
Batteripakken
Jeg bestilte selve batteripakken på 7.2V 4500mAh(NiMH) fra Batterisenteret A/S i Trondheim. Jeg oppgav mine behov på deres kontaktsider og fikk snart en hyggelig telefon fra Batterisenteret hvor vi avtalte spesifikasjonene. Mitt normale batteri til min Canon 300D er et BP-511 7.4V 1100mAh(Li-ion) batteri. Min nye batteripakke skulle dermed ha fire ganger så lang levetid, noe som er avgjørende på lengre turer. Etter noen dager fikk jeg tilsend pakken sammen med en tilhørende lader. Det hele kom på litt over tusenlappen.
Løsningen
Det er flere måter å gjøre koblingen mellom batteripakken og kameraet. Det er trolig mulig å lage en direkte kobling inn til pluss og minus inne i kameraet, men jeg valgte å bruke det originale batteriet som koblingspunkt. Jeg valgte også å åpne originalbatteriet, fjerne batteriene inne i det og bare bruke batterihuset. Til dette fikk jeg tak i et defekt batteri.
For at batteripakken og kameraet skal kunne kobles og frakobles må det utgå én ledning fra batterihuset i kameraet og én ledning fra batteripakken med en konnektor mellom som det lar seg gjøre å koble fra uten for mye jobb (noe som i kulda betyr frysing på fingrene). I tillegg må det være en tilsvarende ledning med konnektor koblet på batteriladeren.
Ledninger
Jeg fikk tak i tre ledningspar på ca 60 cm og tre konnektorer, én hann og to hunner. Disse ble koblet på hver av ledningene. Jeg trædde så på krympestrømper og varmet disse for å lage sterkere og mer helhetlige ledninger.
Batterihuset
Jeg åpnet originalbatteriet ved å sage langs den sveisede skjøten med en baufil. Deretter fjernet jeg de to batteriene sammen med et lite kretskort ved å lodde av de fire kontaktpunktene merket med B, D, + og -. Ettersom jeg forstår så har de første to med ladning å gjøre siden disse ikke har noen kontaktpunkter inne i kameraet.
Jeg loddet deretter den ledningen med hannkonnektor på kontaktpunktene merket med + og -. Jeg laget også et spor i batteriets nederste del slik at ledningen kan stikke ut hvor kameraet har en bevegelig gummiflik. Jeg limte ledningen godt fast inn i batterihuset med smeltelim. Dette brukte jeg også til å forsegle hullet rundt ledningen og til å feste batterihusets to deler sammen igjen.
Lader og batteripakke
Jeg klippet av konnektoren på ledningen til laderen og loddet på en ny ledning med hunnkonnektor. Det samme gjorde jeg med batteripakken.
Dermed var det hele klart for test og det fungerte helt utmerket.
Taske
Ett alternativ for oppbevaring av batteripakken mens man er på tur er selvsagt i jakkelommen. De fleste skalljakker har flere innerlommer som vil passe utmerket. Problemet er at man må ha på seg jakken hvis man skal bruke kameraet, noe som selvsagt ikke alltid er tilfelle.
Jeg laget en taske til å bære rundt halsen liknende dem man får til hodelykter. Jeg tok mål av batteripakken og klippet ut 2×2 tøystykker, den ene halvparten så lang som den andre. For å få litt isolasjon lagde jeg to like stykker i et tykkere ullstoff. Jeg sydde dermed sammen tøystykkene som sandwicher, dvs. med et stykke ullstoff mellom to tøystykker.
Deretter sydde jeg sammen de to delene, festet borrelåser og kantet det hele med nylonbånd. Jeg sydde også på et nylonbånd som halsrem med klips for enkelt å kunne ta av og på seg batteripakken selv med hjelm, hodelykt, etc.