Kategorier
Svalbard

Etablering av depot på Lloyds hotel

Lloyds hotel

I dag, tirsdag, har det vært en begivenhetsrik dag i Ny-Ålesund. Ekspedisjonen møttes klokken 0800 til frokost og planlegging. Været var blitt grått etter en fantastisk fin dag på mandag, og planene om å dele ekspedisjonen i to for å sende ut en gruppe via snøskuter for å sette ut et depot halvveis til base camp, trolig på breen Isachsenfonna, og en annen gruppe for å sette ut et depot fra båt innerst i Krossfjorden ved den lille og mildt sagt avsidesliggende hytten Lloyds hotel, ble kullkastet.

Rettere sagt ble den første delen av planen kullkastet, og vi satte alt inn på den delen av planen som innebar båten Teisten. Vinden var ikke så sterk selv om skydekket var lavt, så det skulle kunne gå å komme inn i Krossfjorden. Båten har kran til lasting av utstyr. Vi tok med oss to bensinfat til snøskuterne og ett parafinfat til fyring i base camp, samt over 300 kg utstyr, i alt ett tonn.

Teisten

Etter en nøye vurdering av hva vi skulle legge igjen ved Lloyds hotell, hva vi trenger til turen med snøskuter dit om noen dager, samt en kjapp lunsj, kastet vi loss litt før klokken 1300. Skipper Arne Kristoffer førte oss trygt ut av havnen og ut på fjorden. I tillegg til Anne, Endre, Bjørn André og jeg, hadde vi med oss tyskerne Joann og Jonathan fra AWIPEV. Målet med turen var å få lastet av vår last ved Lloyds hotell, slik at vi senere kan plukke det opp. Utfordringen var å komme nær nok land. Til å hjelpe oss hadde vi kranen på Teisten, 500 meter stålvire på vinsj, statiske tau, slynger, taljer og taubremser.

Overfarten tok halvannen time i grått, men mildt vær. Lloyds hotel er nok ikke verdens beste hotell, det er snarere en hensatt oransje konteiner inneholdende en benk og et bord. Planen er at vi på veien ut til base camp skal overnatte der og plukke opp utstyret. Det vil også være et viktig etterforsyningssted for bensin slik at vi kommer oss ut i vårt store nedslagsfelt og får hentet de steinprøvene vi skal. Vi prøver også å få arrangert det slik at vi på tilbakeveien skal få sendt hjem utstyr derfra slik at vi slipper å kjøre det på skuter tilbake til Ny-Ålesund.

Isfjell

Vel fremme ca 50 meter fra land ved den isdekte stranden utenfor Lloyds hotel satte vi Endre og Bjørn André ikledd overlevelsesdrakter ut i en liten gummibåt. Bjørn André rodde for harde livet i den kraftige strømmen, og de kom seg i land. De sendte raskt over gummibåten og vi fikk etter noe om og menn sendt over viren til dem. Den festet de rundt en stor stein slik at vi hadde en sikkerhetsline over til fastlandet fra båten. Dermed var båten festet med både line i land og anker.

Så begynte vi å sende over utstyret. Matkassen var det knyttet en del spente forventninger til om vi fikk om bord i den lille gummibåten, kassen veier rundt 100 kg, men det gikk fint. Det hele forløp uten dramatikk. Etter en stund sendte vi over Joann svømmende i overlevelsesdrakten og litt senere Jonathan med båten. Dermed hadde vi fire personer i land til å rigge opp et taljesystem for ilandhenting av fatene.

Bensinfatene er i land

Fatene hentet vi om bord i båten opp fra lasterommet og fikk plassert på plattingen bak båten. De veier 200 kg per stykk, så det er en litt skummel operasjon. Vi fikk festet en talje til viren som kunne trekkes fra både båten og land, så da alle var klare kunne jeg sparke uti det første fatet. Det ble trukket i land, og de to andre fulgte på. Deretter trakk de på land fatene opp iskanten og bar resten av utstyret opp i og rundt hytta. Så ble de trukket i tur og orden tilbake til båten, og etter tre timers hektisk innsats var depotet etablert og vi var på vei tilbake til Ny-Ålesund.

Dessverre var den stormen vi venter på onsdag allerede i emning, så i fikk en minneverdig overfart med tunge dønninger skrått bak fra venstre. Vi hadde noen skikkelige ommøbleringer inne i båten før vi kom i havn, og flere var noe bleke om nebbet. Men alt gikk strykende og vi kunne ved 20-tiden innta en forsinket middag, godt fornøyde med egen innsats.

I morgen onsdag, hvis været ikke er ille, noe det trolig er, så skal vi sette ut bensindepot med snøskutere.

Av Helge Kaasin

Helge Kaasin er utdannet filosof og arbeider som seksjonsleder for Design og brukeropplevelse i NRK.
Han har drevet kaasin.no siden 2000.