Kategorier
Bretur Klatring Topptur

Skagastølstindane og Dyrhaugsryggen

Helge Fonnum og jeg tok en tur til Skagadalen for å klatre Skagastølstindene og Dyrhaugsryggen. Vi besteg Store Skagastølstind (2405 moh) to ganger, én gang via førstebestigerruta, den andre gangen som en del av Skagastølsryggtraversen. I tillegg tok vi Dyrhaugsryggtraversen fra sør. Det ble en hektisk sommeruke i Jotunheimen, med alt fra flott sol til hagl og sludd.

Tirsdag

Etter en lang kjøretur over Valdresflya ankommer vi Turtagrø ved 23-tiden. Vi pakker sekkene og beveger oss opp Skagadalen mot Tindeklubbhytta. Ved 24-tiden er vi fremme og slår opp telt ca 100 m fra hytta. Vi sovner kjapt.

Onsdag

Vi står opp ved 0800-tiden og pakker sekkene for en lang tur opp på Storen (Store Skagastølstind, 2405 moh) via Slingsbybreen. Med oss har vi bare ett tau, noe som sinker oss en del. Vi kommer oss kjapt opp på Bandet og runder Storen via Berges chaussée og når frem til Slingsbybreen. Turen opp breen er enkel, men tung, og en stund senere er vi oppe i Mohns skar etter et meget bratt snøfelt.

På Storen

Opp til Storen er det greit, men det tar litt tid. Mot toppen går vi usikret og gleden er stor når vi endelig er oppe. Der møter vi et annet taulag på 15 mennesker. Vi går ned igjen samme vei ved å sikre oss nedover. Det er dårlig med rapellfester på denne siden. Men været har slått om og det blåser, regner og hagker. Det er glatt, men går greit. Vi går fra Mohns skar ned breen igjen og samme vei tilbake til Bandet. Vi er vel hjemme i teltet etter 14,5 timer på tur.

Torsdag: hviledag

Hviledag. Vi tar en tur til Sogndal for å proviantere. Turen til Turtagrø tar en time. Vi tar oss en øl i biblioteket før vi går tilbake til teltet.

Fredag

Vi bestemmer oss for å ta Dyrhaugsryggen. Vi går til Bandet på 1,5 t og tar oss opp til veggen på Søre Dyrhaugstind (2072 moh). Vi brukte 7 timer opp denne veggen fordi vi bare hadde ett tau (vanskeligste parti grad 5-). Det ble en flott klatretur i deilig vær. Vel oppe gikk vi egga mot sørtoppen av Midtre Dyrhaugstind (2134 moh) og deretter nordtoppen av Midtre Dyrhaugstind (2135 moh). Så langs en utsatt egg mot Store Dyrhaugstind (2147 moh), før egga ble bred og vi kom ned mot Nordtoppen (som Conrad og jeg nesten var oppe på på ski halvannet år tidligere), og ned en glatt ur til Tindeklubbhytta. Siste delen av turen regnet det jevnt. Vi brukte 11 timer på turen.

Lørdag: hviledag

Hviledag. Vi reiste til Lom for å proviantere.

Søndag: Skagastølsryggen

Vi stod opp grytidlig kl. 0400 og var på vei opp til Nørdre Skagastølstind (2168 moh) kl. 0515. Det tok to timer opp dit i ulendt steinete terreng. Så gikk vi langs ryggen til Skagastølsnebbet (2222 moh) og ned til V-skaret (vi klatret ned, det var ikke nødvendig å rapellere, men svært luftig). Fra V-skaret seriøs men ikke vanskelig klatring opp til Berges stol (3+) og videre opp (2) til Midtre Skagastølstind (2284 moh).

Herfra luftig med løpende mellomforankring bort til foten av Halls hammer. Vi omgikk denne til venstre via Patchells sva og opp (3). Via ryggen videre (2) til toppen av Vesle Skagastølstinden (2340 moh). Litt skummel rapell (60 m) ned til Mohns skar. Fint å være der igjen.

Så opp igjen til Storen som sist, men mye kjappere. Vel oppe møtte vi igjen mennesker (3 stk) på vei mot toppen. Vi hjalp de et par timer med rapell før vi selv fant Helikopterslynga og rapellerte ned nesten fritthengende 60 m.

Herfra kronglete, steinete og sleipt ned til Bandet, før turen gikk tilbake til teltet. Vi var vel hjemme kl. 0030 etter 19 timer på farten. Rett i posen etter et kjapt bad. Det ble noen skiver i posen, men vi var meget slitne. Senere fikk vi vite at de tre vi hjalp på Storen ikke rakk å komme seg ned før mørket falt på slik at de måtte overnatte der oppe. Vi skulle nok hjulpet de ned på vårt tau, men det gikk jo bra.

Mandag: hviledag

Hviledag i pose utenfor teltet.

Av Helge Kaasin

Helge Kaasin er utdannet filosof og arbeider som seksjonsleder for Design og brukeropplevelse i NRK.
Han har drevet kaasin.no siden 2000.

Ett svar til “Skagastølstindane og Dyrhaugsryggen”

[…] fulgt i gamle helters fotspor, for eksempel førstebestigerruten til William Cecil Slingsby opp på Store Skagastølstind via Slingsbybreen, i Arne Næss fotspor til hans hytte Skarveredet på kanten av Hallingskarvet eller i Børge […]